10 Punkter Adskiller Webly Fra Konkurrencen | Webly Animationsvideo
15498
post-template-default,single,single-post,postid-15498,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

10 Punkter Adskiller Webly Fra Konkurrencen

webly konkurrent

10 Punkter Adskiller Webly Fra Konkurrencen

Her lister vi en række ting, der er inkluderet i videopakken, når du køber en video fra Webly. Men hvordan ser det ud, hvis man sammenligner med andre animationsvideobureauer? Hvordan gør de – og hvordan adskiller det sig fra den måde, vi gør tingene på?

Det kan du læse lidt om her ! Jeg tager et punkt ad gangen; beskriver hvordan vi gør det, og bagefter hvordan jeg anser, det forholder sig generelt.

Pris

Webly mener ikke, at animationsvideo kun skal være for større virksomheder. Du skal have animationsvideo til en pris, der er til at betale. Og det finder du her på siden. Vores priser er i den helt lave ende. Hvorfor? Fordi vores proces er kort, effektiv og enkel. Så vær ikke bange for, at kvaliteten ikke er i top. Se vores portefølje – det er noget i den stil, vi laver over dit koncept.

 

Generelt om animationsvideo pris:

Prisen på en animationsvideo kan variere mellem 500 og 50.000 kroner. Groft sagt. De 500 er, hvad det koster at købe en slatten Fiverr-animation, som laves på den anden side af kloden. Udover de 500 kroner skal du også ud og finde en dygtig speaker. En mand eller kvinde, der har lyst til at hjælpe dig med at få dit lydspor indtalt. Det kan tage tid at finde de gode – som samtidig er til at betale. Vi skal lige hilse at sige, at speaks sagtens kan koste 5.000 kroner for 1 minut. Det er slet ikke usædvanligt. Du skal nok bruge lidt tid på at lande en god aftale med et lydstudie af en art; før det kan betale sig for dig at lave din egen speak. Alternativt kan du få en speak på engelsk, hvilket er noget nemmere og billigere. På diverse freelance-sider kan du få en engelsk speak på 1 minut for cirka $50.

 

De dyre produktioner til 40-50.000 er til de store virksomheder, der vil have et professionelt mediebureau til at at designe, tilpasse, illustrere, visualisere deres ‘corporate identity’ og komme med noget nyt, friskt og banebrydende, der kan bruges til en landsdækkende tv-kampagne eksempelvis. Hvis din animationsvideo skal bære store dele af din identitet, som det er tilfældet for animationsvideoen for Regnskabsprogrammet Billy, så kan du overveje, om det er en god investering. Ellers skal du måske lidt ned ad prisstigen til nogen, der fokuserer mere på budskab og mindre på kunstnerisk ekvilibrisme.

 

Længde

Længden på de videoer, vi laver er typisk 45, 60 eller 90 sekunder. Det er ikke fordi, vi ikke vil lave længere videoer, men hvis længden bliver mere end 90 sekunder, så er sandsynligheden for at folk ser videoen til ende lavere.

 

Faktisk anbefaler vi, at man holder sig under 1 minut med sin video. Hvis man ikke kan nå at formidle sit budskab på 1 minut, så er arbejdet med at kondensere konceptet ikke gjort godt nok. Der kan være tilfælde, hvor en lidt længere video er at foretrække, og her vil det så give mening at vælge en større pakke, hvor der er mulighed for en længere animationsvideo.

 

 Generelt om animationsvideoers længde

Animationsvideoer er typisk mellem 45 sekunder og 2 minutter. Det er min erfaring, og jeg har efterhånden set rigtigt mange videoer som fagmand. Det, jeg lige kommer til at tænke på ift. videoernes længde er, at mange går efter lidt længere formater som 1,5 minut og helt op til 2 minutter. Det er forholdsvist lange videoer. Du tænker måske ikke, at 2 minutter er meget, men det er det, hvis man ikke kender noget til produktet i forvejen og ikke interesserer sig for det. Så er 2 minutter længe at side og se på en video. Webly går gerne efter et lidt kortere format af 45-60 sekunder, fordi vi ved, at folk er utålmodige, når de surfer online, og det er derfor et vigtigt parameter, hvis man gerne vil have folk til at se så meget af videoen, som muligt.

 

Animationer

Animationerne af de tegninger, der understøtter det indtalte spor. Selve fortællingen er fundamentet i enhver video, og det er disse ord som animationerne lægger sig op ad. Vi har et stort kartotek af figurer og billeder, som vi løbende supplerer med egne kreationer. Det er kombinationen af disse to ressourcer, der udgør det visuelle indhold i den endelige animationsvideo. Vi kan sagtens lave skræddersyede billeder og figurer til din video – så længe det er inden for rimelighedens grænser.

 

Toyota - Yaris - front

Toyota Yaris – til animationsvideo for TOYOTA.

 

Generelt om animationsvideoers stil og visuelle udtryk

Du kan få lov til at betale rigtigt meget ekstra for, at du kan få din helt egen sti. Du kan være med til at definere, hvordan tegnestilen i netop din video skal være, hvilket bliver solgt som noget, der skulle kunne give dig en særligt visuel identitet. Dog skal du også regne med, at videoer, der laves helt fra bunden af folk, der sidder og tegner hver en streg fra bunden hver gang også koster derefter.

Hvis du kan stille dig tilfreds med en video, der gør det, den skal; kommunikere dit budskab på en underholdende og enkel måde. Så behøver du ikke en dyr og unik tegnestil. Rigtigt mange af de animationsbureauer, der er derude laver tingene helt fra bunden, og det bliver også super lækkert i de fleste tilfælde. Man bør bare spørge sig selv, om pengene er godt givet ud til sådan noget for netop din virksomhed.

 

Redigeringsrunde

En redigeringsrunde er der, hvor du har mulighed for at komme med dine kommentar og dine forslag til, hvad vi eventuelt skal rette i din video. Som udgangspunkt har du to redigeringsrunder, så det er vigtigt at du tænker over alle ting, du gerne vil have lavet om, så vi kan klare det hele af få omgange. Vi er selvfølgelig til at snakke med, så hvis der er noget, du er utilfreds med og ikke fik med. Så vil vi meget gerne hjælpe med at nå til perfektion for din video – uanset om du har brugt dine redigeringsrunder eller ej.

 

Generelt om redigeringsrunder for animationsvideoer

Hos andre bureauer er der måske lidt flere redigeringsrunder end du ser hos Webly. Det skyldes, at vi er nødt til at sætte en grænse. Vi er ofte ude for, at vi kører flere redigeringsrunder end først indkluderet i videopakken, for selvfølgelig skal tingene laves efter kundens ønsker, det er klart. Generelt vil en redigeringsrunde bestå i, at du som kunde ’samler til bunke’ ved at bruge lidt tid på at kigge animationsvideoen igennem et par gange. Notér alting ned, og send så dine tanker i én ombæring. Det gør redigeringsrunderne nemmere for animatoren og giver dig som kunde en hurtigere vej til et færdig produkt.

 

Videokvalitet

Det er enormt vigtigt med en høj videokvalitet på det færdige produkt. Derfor sørger vi altid for at eksportere din video i 1080, som er en HD kvalitet, der kan bruges på YouTube, Facebook, Vimeo og hvor du ellers vil bruge din video. Vi eksporterer også gerne din video i 720, hvis du gerne vil have din færdig video i en lavere kvalitet end 1080. Det skulle være for at filen fylder en kende mindre, hvorfor den er nemmere at administrere.


Eksempel på 720p kvalitet.

En mindre fil loader også hurtigere, men med en god internetforbindelse skulle en video i 1080 også kunne afspilles uden problemer.

 

Generelt om billedkvalitet for animationsvideoer

Helt generelt kan man sige, at kvaliteten bare skal være iorden. Detaljeringsgraden på den fil, du modtager i sidste ende skal være maksimalt høj. Så kan diverse sider som Youtube og Facebook altid skalere ned til den kvalitet, de understøtter. Men der er ingen grund til at få din videofil i under 1080p. Det giver skarpe konturer, og det giver seeren mulighed for selv at justere ned, alt efter vedkommendes internetforbindelse. Mange platforme gør det automatisk – fx Youtube.

 

Storyline

Denne del af videoproduktionen er nok den aller vigtigste. Derfor har vi specialiseret os at kondensere budskaber ned til små korte historier, der passer inden for de tidsmæssige rammer på eksempelvis 60 sekunder. Det er enormt vigtigt, at man kommer rigtigt fra start med sin video, da selve fundamentet vil definere den færdige produktion senere hen. Det er svært at redde en video, der beror på en svag storyline, så vi gør meget ud af at skræddersy handlingen i din video sådan, at den passer til din målgruppe, dit produkt og de ting, du gerne vil have med. Nogle gange vil virksomheder gerne selv skrive deres storylines, og har man erfaring med dette er det helt fint – dog fraråder vi, at man kaster sig ud i at skrive manus til en video, hvis man ikke har erfaring fra tidligere. Det er også en stor del af det, du betaler for, når du køber en video hos os; vores ekspertise i at hjælpe med at tilrettelægge selve handlingen.

 


Tips til, hvordan du skriver din egen storyline, hvis du gerne vil det.

 

Generelt om forfatning af storyline for animationsvideoer

Det er enormt vigtigt – faktisk essentielt – at du har nogen dygtige folk i ryggen, når videoens fundament bygges; storylinen. Nogle bureauer arbejder ud fra det visuelle først – og laver så en speak, der passer til bagefter. Andre gør som vi – skriver en speak, der indtales, hvorefter man bygger det visuelle oven på, så det understøtter det, der bliver sagt bedst muligt. Find dig et sted, hvor ekspertisen i at konkretisere budskaber er tilstede. Man kan være nok så god til at animere, men hvis den grundlæggende arkitektur bag hele budskabet ikke er i orden, så kan det næste være ligemeget.

Læs vores artikel om, hvordan du kan komme igang med at skrive din egen speak.

 

Speak

Speaken er det fortæller-spor, der kører som underlægning gennem hele videoen. Det er enten en mandlig eller kvindelig stemme, der friskt og venligt fortæller seeren om din ydelse eller dit produkt. Vi har en lang række stemmer, du kan vælge imellem, som alle er professionelle speakere. Alt efter, hvad du sælger for et produkt eller hvilken målgruppe, du ønsker at nå er der være forskel på hvilken stemme, der passer bedst. Kig forbi vores kartotek af stemmer og kom gerne med dit eget bud på, hvilken stemme, du bedst kan lide. Alternativt kommer vi gerne med forslag til, hvad der ud fra vores ekspertise vil være det bedste match mellem budskab og stemme.

 

Generelt om indtalte speaks for animationsvideoer

Med en god aftale med et lydstudie, nogen freelancere eller skuespillere, så skal du gerne have mulighed for at vælge mellem en række forskellige stemmer, der kan indtale speaken til din video. Generelt koster speaks rigtigt meget, men ved at købe dem som en del af en større pakke kan der opnås gode rabatter. En generel ting omkring speaks er, at hvis lydkvaliteten ikke er god, så falder rigtigt meget af det overordnede indtryk også. Se bare denne video fra Danmarks Statistik – fin video med en tynd lydkvalitet i speaken.

 

 

Musik

Musikken bruges som underlægningsspor i løbet af videoen og skaber en stemning i kombination med billeder og det talte spor. Musikken skal skabe en energisk og positiv stemning (afhængig af produktet, selvfølgelig), der holder seeren til videoen gennem hele dens varighed. Underlægningsmusikken er ofte med til at skabe den rigtige stemning og sætte resten af komponenterne i et positivt lys. Du er meget velkommen til at komme med din egen musik til brug i videoen eller forslag til numre, der skal ligge som underlægning. Dog er det vigtigt, at der ikke er rettighedsmæssige begrænsninger på din musik. Det kan altså ikke være det seneste hit med Justin Bieber – det er nødt til at være musik, der er købt fri og som kan bruges til kommerciel brug.

 

Generelt om musik i animationsvideoer

Du er nok vant til, at musikken i de videoer, der florer er super positiv, opløftende og i nogle tilfælde lidt for lallende. Dog er der en god grund til, man bruger sådan noget musik. Underlægningsmusik skal give energi til videoen, og meget af den energi går tabt i og med volumen er reduceret til et niveau, hvor speaken bliver det fremtrædne. Derfor er det nødvendigt at musikken i sig selv bærer en energi.

 

 

Derudover skal musikken være rettighedsfri – enten ved at den er købt med licens eller der aldrig har været en licens på. Hav dette i mente, hvis du selv har ønsker til musik til din video. Det kan ikke bare være den nyeste med Black Keys; der er rettigheder på det hele.

 

Lydeffekter

Til at understrege det visuelle bruger vi lydeffekter. Ofte vil lydeffekterne understøtte figurers indgang eller udgang af de respektive scener. Lydeffekter er gode til at underbygge bevægelse, og det giver en mere fuldkommen følelse af videoen, når pointer og budskaber understøttes af lyd også. Vi har et stort kartotek af lydeffekter at vælge fra, hvor vi vælger de der passer bedst til netop din video. Vi forsøger at ramme en balance mellem et udtryk, der er friskt uden at det bliver barnligt. Derfor skal lydeffekterne doseres og udvælges rigtig. Og det har vi heldigvis rigtig meget erfaring med at få til at lykkes.

 

Generelt om lydeffekter i animationsvideoer

Lydeffekter er en enormt fin ting at bruge som supplement til det visuelle. Det tilføjer en ekstra dimension, der gør videoen minde ‘flad’ og en en-dimensionel. Hvis et objekt, der hopper frem ledsages at en POP lyd, så bliver det hele pludselig meget mere stofligt og nærværende. Derfor vil du generelt se en tendens til at bruge masser af små lydeffekter, når objekter dukker frem, glider ind, flyver ud eller andet. Man køber normalt en hel samling af lydeffekter i den stil, man kan lide, og så har man rettighederne til at bruge dem i de videoer, man laver.

 

 

Opsætning og annoncering

Når du har fået lavet en færdig animationsvideo, skal den sættes op på din hjemmeside, på din Facebook-profil, på din YouTube kanal eller andre steder, du ønsker at bruge din animationsvideo. Vi hjælper meget gerne med opsætning, hvis du har problemer med dette. Vi har prøvet det mange gange før, og vi rådgiver ofte i, hvad der er den mest optimale og æstetiske løsning.

 

Facebook opsætning video infografik

 

Som oftest giver det mening at få hostet sin video et andet sted end på sin egen hjemmeside. Dette skyldes at store animationsvideoer kan sænke din hjemmesides hastighed, hvorfor mange vælger eksempelvis YouTube som host. Vi vil anbefale, du anvender en Premium Player af en slags, så du er sikker på, din video afspilles reklamefrit, gnidningsfrit, i alle browsere, responsivt og i en pæn ramme.

 

Generelt om annoncering af video

Gør det, du er bedst til. Og lad andre om resten. Det er devisen hos mange af de bureauer, der er dygtigst til at lave animationsvideoer. Dog vil du ofte kunne få en henvisning til et såkaldt ‘performance bureau’. Det er folk, der arbejder professionelt med annoncering på Facebook, Google og andre steder. På den måde er det ikke direkte din leverandør af videoen, der hjælper med annoncering, men mon ikke du kan få en god aftale via en varm henvisning. Husk, at annoncering af videoen er ligeså vigtigt, som det at få den produceret – læs vores artikel om 50/50 princippet og eksponering af din video.

 

Tak fordi, du læste med; jeg håber, det har givet en idé om, hvor Webly ligger i markedet. Og hvordan vi adskiller os fra måden, andre bureauer arbejder på.

/Rued

 

Rued
rued@webly.dk
No Comments

Post A Comment